Науково-методична робота


Описание: 3.jpgНауково-методична робота

Самоосвіта вчителя

2012-2013 н. р.
2013-2014 н. р.
2014-2015 н. р.
2015-2016 н. р
«Перевірка і оцінювання знань, умінь і навичок як фактор забезпечення ефективності навчання шляхом приведення до системи знань, умінь, навичок учнів, стимулювання навчальної діяльності учнів, формування у них прагнення до самоосвіти.»
« Використання інформаційних та комп’ютерних технологій на уроках історії, як засіб активізації навчальної діяльності учнів»
« Методика модульної системи як засіб сприяння засвоєння нової інформації та формування вмінь і навичок з обробки інформації»
«Критичне мислення, як засіб підвищення мотивації навчання на уроках історії»
Тема (проблема)
Форма
1.      Міжпредметні зв’язки у формуванні історичних знань.

2.      Новітні освітні технології.

3.      Творчі та проблемні завдання з історії України.
Доповідь.
 

Практичне заняття


Реферат.

Дата
Тема, клас
Очікувані результати
18.03.2015
Як виник Рим
6 клас
Після цього уроку учні зможуть:
-називати хронологічні межі заснування Рима;
-показувати на карті Апеннінський півострів, Рим.
14.05.2015
Практичне заняття. Уявна подорож історичними місцями України.
5 клас
- встановлювати хронологічну послідовність подій, пов’язаних з місцями подорожей;
-показувати на карті місця розташування памяток, до вивчення яких звертаємось;
- встановлювати зв’язки між кількома памятками, часом їх створення,місцем розташування і подіями, що вони відображають;
- називати, розпізнавати та описувати пам’ятки на основі додаткової інформації;
- викладати матеріал про історичне місце у вигляді уявної екскурсії, об’єднуючи кілька памяток (зразок або памятку)
- висловлювати власне ставлення до необхідності збереження історичних памяток у письмовій формі.
18.09.2015
Особливості окупаційного режиму та Руху Опору на окупованих територіях. Голокост.
11 клас
- розкривати суть змісту явища Голокосту, нацистського і японського «нового порядку»;
- аналізувати і порівнювати історичний матеріал;
-розглядати історичні явища в конкретно-істричних умовах;
- показувати на карті країни, в яких діяв  рух Опору.
23.10.2015
Україна в програмних документах декабристів
9 клас
-називати час діяльності товариства, а також діячів українського руху – громадських діячів;
- пояснювати і застосовувати поняття: «українське національне відродження», « національна ідея»;
-описувати діяльність декабристів;
- наводити приклади впливу на Україну російського та польського суспільних рухів;
-характеризувати програмні засади та діяльність по українському питанню російських декабристів.
                       
Елементи педагогічних технологій
         Щоб урок був ефективним, доцільним є застосування різних педагогічних прийомів і технологій. У цьому розділі зупинюся на реалізації двох видів технологій, використання яких підвищує рівень засвоєння матеріалу – це інтерактивні технології та ІКТ. Використання ІКТ можливе на будь-якому етапі навчальної діяльності уроку.
Пояснення    нового    матеріалу
      Підбір текстового й графічного матеріалу по темі уроку.
      Створення навчальної презентації.
       Підбір анімації по темі уроку.
Закріплення  вивченого матеріалу
      Організація індивідуальних виступів учнів за заздалегідь підготовленим вчителем матеріалами.
      Проведення практичних занять.
Додаткові   завдання
      Організація проектної діяльності учнів.
      Проведення захисту проектів учнів.
 Інтерактивні методи.
      Мотивація
-         Кросворд
-         Мозкова атака
         Колективна робота. Пошук відповіді на складне питання шляхом висловлення суджень, пошуку істини.
-         Читаємо і дивимося !
Використання художньої і науково - популярної літератури, фрагментів художніх та науково-популярних фільмів .
-         Проблемне питання
На початку уроку ставиться проблемне питання, відповідь на яке потрібно дати в кінці уроку, вивчивши його  матеріал.
        Перевірка домашнього завдання
-         «Шпаргалки»
Учні готують вдома «шпаргалки» по вивченому матеріалові, викорис-товуючи тільки умовні знаки, малюнки.
-         Тести різних видів
-         Пінг-понг
Робота в парі. Обмін питаннями з  вивченої теми біля дошки
-         «Вірю - не вірю»
Учні  повинні підтвердити або спростувати інформацію, яку повідомляє вчитель
-         «Так-ні»
-         Знайди помилку
Вивчення нового матеріалу
-         «Темна конячка»
Робота в парі. Учні зашифровують інформацію про певну історичну подію , яку  повинна відгадати інша пара учнів.
     Узагальнення і систематизація знань
-         «Вірю - не вірю»
-         «Знайди пару».
Терміни і визначення розкидані окремо  по класній кімнаті. Потрібно знайти до терміна відповідне  визначення. .
-         «Знайди помилку».
-         Встановити відповідність
Робота в парі, групі. Учні встановлюють відповідність між термінами та їх визначеннями.
-         «Ти - мені, я- тобі».
Робота в парі. Учні задають один одному питання  по темі уроку.

Інтернет –семінар
Виступ на курсах підвищення кваліфікації учителів історії та суспільних дисциплін при Полтавському обласному  інституті післядипломної педагогічної освіти ім.. М. В. Остроградського

Компетентнісний підхід у сучасній історичній та правовій освіті
     Швидке входження України в європейський та світовий простір характеризується співставленням із світовими та європейськими стандартами. Будь-яка держава, що опікується подальшим розвитком усієї соціальної системи, формує свою освітню політику, спрямовану на інтеграцію у міжнародне співтовариство. Визначальними категоріями компетентнісного підходу в освіті є поняття компетенції та компетентності.  «Компетенція» – це низка питань, з якими добре обізнана людина і має певний практичний досвід, а «компетентність» – це поєднання відповідних знань та здібностей у певній галузі, що дають змогу робити обґрунтовані висновки про цю галузь та вільно і активно здійснювати у ній діяльність.
     Актуальність упровадження в освітню практику України компетентнісного підходу зумовлена зовнішніми і внутрішніми чинниками. До зовнішніх чинників належать, по-перше, стрімкий соціальний, технологічний і політичний розвиток світу, який вимагає від випускника української школи володіння певними якостями і вміннями (бути гнучким, мобільним, уміти презентувати себе на ринку праці; використовувати знання як інструмент для розв’язання життєвих проблем); По-друге, входження України до Болонського процесу. По-третє, загальна комп’ютеризація. До внутрішніх чинників упровадження компетентнісного підходу відносять кризу знаннєвої парадигми освіти, яка зумовлена змінами феномену знання і його співвідношенням із суспільною практикою, а також втратою актуальності потреби перевантажувати пам’ять. 
    Компетентнісний підхід в освіті – провідна педагогічна категорія, що передбачає ефективне створення певних педагогічних умов у навчально-виховному процесі, які забезпечують формування уміння вирішувати професійні завдання на основі отриманих знань, умінь та навичок. Згідно О. Пометун, система компетентностей в освіті складається з таких груп: ключові, загальногалузеві, предметні.
   Також  було визначено сім наскрізних ключових компетентностей: навчальна, соціальна, культурна, підприємницька, мовна, громадянська, здоров’язберігаюча,  інформаційно-комунікаційна. Історична предметна компетентність — це здат­ність учня до самостійного осмислення історії та культури України в контексті світового історичного процесу та адекватної оцінки соціального й морального досвіду ми­нулих поколінь. Вона має сприяти формуванню (розвит­ку, розкриттю потенціалу) учня як громадянина України, соціально адаптованої та відповідальної особистості через набуття ним таких предметних компетенцій.
     Хронологічна компетенція - передбачає здатність учнів орієнтуватися в історичному часі, оскільки історія як безперервний процес розвивається в часі.
    Просторова компетенція передбачає здатність учнів орієнтуватися в історичному просторі, адже всі історич­ні події та явища існують лише в конкретному просторі.
   Інформаційно-мовленнєва компетенція передбачає здатність учнів ефективно й грамотно працювати з різ­ними джерелами історичної інформації та будувати усні та письмові висловлення щодо історичних фактів, постатей та історичної теорії.
    Логічна компетенція передбачає здатність учнів виз­начати та застосовувати теоретичні поняття, поло­ження, концепції для аналізу й пояснення історичних фак­тів, явищ, процесів.  Аксіологічна компетенція передбачає здатність учнів формулювати оцінки та версії історичного руху й роз­витку.
    Повний цикл навчання скла­дається з трьох етапів: цілі навчання (пе­редбачувані результати) - процес навчан­ня - контроль. При цьому етап контролю полягає в співвіднесенні отриманих ре­зультатів із запланованими цілями. Конт­роль як складник навчального процесу за­безпечує зворотний зв'язок між тими, хто навчає, і тими, хто навчається. Види контролю – поточний і тематичний. Облік результатів контролю учителі ведуть у класних журналах, щоде­нниках, зошитах. Основними об'єктами контролю в про­цесі навчання історії є предметні компе­тентності: знання, вміння та навички, до­свід творчої діяльності учнів, емоційно-ціннісне ставлення до подій, явищ, про­цесів, діяльності історичних осіб тощо. Оцінювання навчальних досягнень уч­нів здійснюється відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, затвер­джених наказом Міністерства освіти і нау­ки України.


Розробки уроків

«Інтегрований курс  
ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ. ІСТОРІЯ  УКРАЇНИ»
6 КЛАС
УРОК ВСТУПНОГО ПОВТОРЕННЯ

Урок 1     ПОВТОРЕННЯ
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
-         згадати й пояснити, що таке історія, як історичні процеси розвиваються в часі та просторі, що таке історичні пам’ятки, джерела знань про минуле, історичні події, хто такі історичні діячі (на прикладі історії України та рідного краю);
-         називати основні етапи в історії людства, основні види історичних джерел;
-         застосовувати і пояснювати на прикладах поняття і терміни: « історія», «археологія», «етнографія», «антропологія», «історичне джерело».
Тип уроку: урок повторення вивченого матеріалу.

Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
   На початку уроку вчитель знайомить учнів з підручником, його структурою, особливостями роботи.
Що таке історія. Час і простір в історії
Учитель. Прослухайте висловлювання: «Людина, яка не шанує свого минулого, не гідна свого майбутнього».
Бесіда
1.     Як ви розумієте ці слова?
2.     Звідки люди дізнаються про минуле?
Робота в парах
Використовуючи знання, набуті у 5-му класі, виконайте завдання.
1.     Дайте визначення поняттю «історія».
2.     Що вивчають історики?
Робота з візуальними джерелами
Розгляньте ілюстрації підручника « Зображення книг з історії».
1.     Прочитайте назви книжок і скажіть, якій темі вони присвячені.
2.     Чи доводилося вам гортати сторінки подібних книжок?
3.      Чим вони вас зацікавили?
4.     Що об’єднує книги , вміщені на ілюстрації?
5.     Як ви вважаєте, яку інформацію містить кожна з цих книжок?
6.     Які події і явища вивчає історична наука?
Коментоване читання тексту підручника
Ознайомтеся з текстом підручника (§1, пункт1, перші три абзаци) «Найдавніша історія людства» і випишіть до зошита визначення нових слів.
Формування поняття
Історія – шлях, пройдений людством чи окремим народом,від минулого до сучасності.
Бесіда
1.     Яку історію ви вивчали минулого року?
2.     Пригадайте визначення поняття «історія України».
3.     Як ви вважаєте, що вивчає історія Стародавнього світу?
Учитель. Одним з важливих умінь, яким треба опанувати, щоб вивчати історію, - вміння вимірювати час від історичної події до нашого часу.
     Раніше люди не звертали уваги на плинність часу, не фіксували точні дати. Ось чому давні історичні джерела є неточними, їх автори описували історичні події в довільному порядку, без певної послідовності. Пізніше люди зрозуміли – щоб орієнтуватися в часі, треба його вимірювати. Різні народи в різні епохи робили це на свій розсуд. За точку відліку брали, наприклад, початок землеробських робіт, певну подію, початок правління якогось володаря, рік заснування міста, стихійне лихо, затемнення Сонця тощо.
     Сучасні люди взяли за точку відліку рік народження Ісуса Христа, а всі події поділили на ті, що сталися до цього моменту (до нашої ери) та після (наша або нова ера).
Робота з хронологією
1.     На лінії часу позначте дату заснування Риму – 753 р. до н. е.
2.     Як обчислюється час у період нашої ери і до нашої ери?
3.     Яка подія сталася раніше: та, що датується 100-м роком до нашої ери чи та, що датується 50-м роком до нашої ери?
4.     2005 року було знайдено скарб, який пролежав у землі 2225 років. Якого року був захований цей скарб?
5.     Місто Рим виникло 735 року до нашої ери. Скільки років минуло відтоді до наших днів?
Робота з підручником
Опрацюйте матеріал підручника (§1, пункт 2), дайте відповіді на запитання.
1.           Чи можуть вчені-історики відтворити картини минулого, коли свідків подій уже немає?
2.           Що їм для цього потрібно?
3.           Що таке історичні джерела?
Історичні джерела – це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей у минулому.
Робота з таблицею
Заповніть таблицю « Види історичних джерел», використовуючи знання з 5-го класу, вписавши в колонки таблиці відповідні номери наведених памяток.
Писемні
Речові
Усні




1)    Зброя; 2) казки; 3) легенди; 4) берестяні грамоти; 5) книги; 6) прикраси; 7) папірус; 8) поховання; 9) залишки поселення; 10) пам’ятники; 11) спогади; 12) кораблі; 13) надписи; 14) міфи; 15) розвалини фортеці.
Завдання
Використовуючи наведену таблицю латинських цифр, запишіть числа 69, 112, 548, 1037.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
20
30
40
50
100
1000
I
ІІ
ІІІ
ІV
V
VI
VII
VIII
IX
X
XX
XXX
XL
L
C
M

Бесіда
1)    Яка наука вивчає історичні джерела? (Археологія)
2)    Які ще історичні допоміжні науки ви знаєте? (Геральдика, сфрагістика, нумізматика, хронологія)
Робота з візуальними джерелами
Розгляньте ілюстрації підручника «Писемні джерела» і дайте відповіді на запитання.
1.     Що спільного, а що відмінного ви побачили між цими писемними джерелами?
2.     Як на ваш розсуд, яке місце посідають письмові джерела серед інших історичних джерел?
Учитель. Але існують й інші допоміжні історичні науки. Такими є етнографія та антропологія.
Робота з історичними поняттями
1)    Яку групу історичних джерел вивчає археологія?
Етнографія – історична наука про особливості життя, побут, господарство, перекази, вірування народів.
Антропологія – наука, що вивчає походження і розвиток людини, залишки викопних істот.
Учитель. Визначення понять записати в зошит.
Завдання на відповідність
Поєднайте поняття з відповідними визначеннями.

1. Етнографія
А   Наука про час
2. антропологія
Б.   наука про походження і розвиток людини
3.хронологія
В. найбільш тривалий період всесвітньої історії
4. археологія
Г.  наука, що вивчає історичне минуле людства за речовими джерелами
5. історія Стародавнього світу
Д   рівень розвитку суспільства, коли зявляється нерівність між людьми й утворюється держава; виникають міста, писемність
6.цивілізація
Е   наука, що вивчає звичаї, традиції, вірування, побут народів

Робота в парах
Один з учнів в парі читає визначення, а інший повинен назвати відповідний термін. ( 2-3 хв.)
ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ
Вправа «Продовжте речення»
. Історичне джерело - це
  Всесвітня історія – це…
      Метод «Мікрофон» 
«Я – археолог…»
ІV. ПІДСУМКИ УРОКУ
Пригадайте визначення поняття «історія»?                                
Які види історичних джерел найбільш часто використовують під час вивчення історії?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
   Опрацювати відповідний матеріал підручника.
    Засвоїти визначення нових понять.



УРОК ВСТУПНОГО УЗАГАЛЬНЕННЯ

УРОК 2. ВСТУП.
Своєрідність епохи стародавнього світу як першого етапу в історії     людства.

Очікувані результати.
 Після цього уроку учні зможуть:
-         пояснити, що таке історія Стародавнього світу, як історичні процеси розвиваються в часі та просторі, що таке історичні пам’ятки, джерела знань про минуле, історичні події, хто такі історичні діячі;
-         називати основні етапи в історії людства, хронологічні межі історії Стародавнього світу, основні види історичних джерел;
-         застосовувати і пояснювати на прикладах поняття і терміни: «історія Стародавнього світу», « історичне джерело з історії Стародавнього світу».
-         висловлювати судження про своєрідність епохи Стародавнього світу.
Тип уроку:  засвоєння нових знань та вмінь.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
 В цьому році ми з вами вивчатимемо новий період в історії людства. А як він називається та які хронологічні рамки охоплює, дізнаємося згодом.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Метод «Мікрофон».
Учитель за допомогою «уявного мікрофона» пропонує учням продовжити речення «Історію вивчають для того, щоб...».

Розповідь вчителя
Коли народжується дитина, вона росте, розвивається, в її житті змінюються різні періоди: вона – немовля, дитина, підліток, юнак, зріла людина, літня людина. Ось так і людство. Уся його історія поділяється на періоди, що послідовно змінюють один одного.

ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Розповідь учителя
В 6-му класі ми поринемо в ті часи, коли на нашій планеті з’явилися найдавніші люди, почало формуватися людське суспільство, виникли перші держави. Цей період вивчає особлива наука, яка досліджує початки всесвітньої історії і відповідно, є її складовою.
На сьогоднішньому уроці ми здійснимо уявну подорож, до цієї країни - науки, яку ми з вами вивчатимемо в цьому навчальному році. Але для початку нам треба з’ясувати її назву для того, щоб правильно визначити маршрут нашої подорожі. В цьому нам допоможе «Шифр таблиця»
Гра «Шифр таблиця»
Правила гри
Для визначення потрібної букви першу цифру шифру необхідно відшукати у верхньому горизонтальному ряді, а другу – у лівому вертикальному. На перехресті ліній і буде потрібна буква.
1.
І
С
Т
О
Р
І
Я
42
14
24
53
73
42
55
2.
С
Т
А
Р
О
Д
А
В
Н
Ь
О
Г
О
14
24
11
73
53
61
11
31
43
35
53
41
53



3.
С
В
І
Т
У
14
31
42
24
34


1
2
3
4
5
6
7
1
А
Б
В
Г
ґ
Д
Е
2
Є
Ж
З
І
И
Ї
Й
3
К
Л
М
Н
О
П
Р
4
С
Т
У
Ф
Х
Ц
Ч
5
Ш
Щ
Ь
Ю
Я



Робота з історичними поняттями
Всесвітня історія – історія людства від найдавніших часів до теперішнього часу.
Історія Стародавнього світу –перший і найбільш тривалий період всесвітньої історії.
Розповідь учителя, що супроводжується демонстрацією та поясненням схеми «Періодизація всесвітньої історії»
 Історія стародавнього світу -  це лише перший період світової історії. До вашої уваги пропоную розглянути схему «Періодизації всесвітньої історії» і записати її в зошит.

Схема «Періодизація всесвітньої історії»

Історія середніх віків
 

Нова історія
 

Новітня історія
 

Історія стародавнього світу
 
 

                                             

2,5 млн. р. до н.е-                  476 р. н.е -                             XV ст.                           1901 р. -
        476 р. н.е              поч. XV ст.                            ХІХ ст..                         ХХІ ст..


Робота зі словником
«стародавній світ» - частина всесвітньої історії, яка вивчає найдавніший  період в минулому людства від появи найдавніших людей (2,5 млн. років тому) - до падіння Західної Римської імперії (476 рік) – період історії Стародавнього світу.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Учитель подає план вивчення нового матеріалу
1.     Своєрідність епохи стародавнього світу як першого етапу в історії людства.
2.      Історичні джерела з історії стародавнього світу.

1.                Своєрідність епохи стародавнього світу як першого етапу в історії людства.
Перша станція         «Епоха Стародавнього світу»

Розповідь вчителя.
Історія стародавнього світу охоплює період від виникнення людської спільноти до кінця V ст. н. є. Це найбільш тривалий період в історії. Вивчаючи його ви познайомитеся:
1) З життям людей у первісну епоху, коли людина тільки виділилася з тваринного світу. Ви дізнаєтеся про появу перших людей на планеті. Зрозумієте, як жили наші предки у часи звірів-велетнів.
2) Історією Давнього Єгипту. Відкриємо для себе секрети давніх єгиптян та їхніх пірамід, які людство вважає одним із чудес світу, яке збереглося до нашого часу.
3) Цивілізацією та культурою Передньої Азії, Індії та Китаю. Відвідаємо вулиці та площі Вавилону, поглянемо, як будували Велику Китайську стіну.
4) Нас чекає подорож до Стародавньої Греції — країни дивовижної краси, де ми ознайомимося з її історією, чудовою культурою, мудрим і героїчним народом.
5) І, нарешті, потрапимо до Стародавнього Риму, який спочатку був невеличким селищем на березі річки Тибру, а згодом поступово перетворився на могутню державу, яка силою зброї своїх легіонів захопила майже весь світ.
6) Дізнаємося, як відбувалося зародження української історії, які племена і народи населяли територію нашої держави в давнину, як відбувався їхній розвиток на тлі світової історії.

Пояснення поняття «цивілізація»
Падіння Західної Римської імперії — кінцевий пункт нашої мандрівки країнами Стародавнього світу, стародавніх цивілізацій. Слово «цивілізація» можна тлумачити по-різному. Стародавні греки називали так суспільство, яке захищало людину від небезпек навколишнього світу та надавало їй безпечне існування, допомагало піднестися над рівнем дикунства.
Історики пізніших часів вважали, що цивілізація — це період розвитку суспільства, який настав після часів дикунства, коли серед первісних людей була відсутня організована спільність, та варварства — часів, коли почали утворюватися держави.
Сучасні історики розуміють цивілізацію як рівень розвитку суспільства, на якому в країні:
 а)    складається нерівність між людьми й утворюється держава;
 б)    виникають міста;
 в)    духовна культура народів породжує писемність.
Однак поняття «цивілізація» не завжди означає лише рівень розвитку. Коли кажуть, наприклад, «цивілізація Стародавнього Сходу», «антична цивілізація», то мають на увазі буквально державу або групу держав, поєднаних спільним рівнем розвитку та об'єднаних спільною культурою.

Робота зі словником
«Цивілізація» - це рівень розвитку суспільства, коли в суспільстві виникає нерівність між людьми й утворюється держава, з’являються міста, писемність.

Репродуктивна бесіда
1.     Поясніть визначення поняття «історія стародавнього світу».
2.     Які хронологічні межі історії стародавнього світу?
3.     З історією яких країн ви познайомитеся, вивчаючи історію у 6 класі?
4.     Що таке цивілізація?

2. Історичні джерела з історії стародавнього світу.
Друга станція «Історичні джерела»
Бесіда
Чи можуть учені-історики відтворити картини минулого, коли свідків подій уже немає?
 Що їм для цього потрібно?
  Що таке історичні джерела?

Розповідь учителя
       Люди, суспільства, народи не зникають безслідно. Вони залишають по собі пам’ять: будівлі, твори мистецтва, книжки, прикраси з бронзи, золота, срібла, глиняний посуд, зброю, написи і малюнки на камені, знаряддя праці та могили. За тисячоліття на Землі нагромадилося їх чимало.
Учені шукають їх і вивчають. Так поступово формуються наші знання про життя народів у давнину. Учених, які розкопують і вивчають давні речі й споруди, називають археологами. Точне розташування предметів у землі дуже важливе. Учені поділяють місце розкопок на ділянки й записують кожну, навіть найдрібнішу деталь. Об’єктом археологічних досліджень є речові джерела.


Робота зі словником
«Археологічні пам'ятки» - матеріальні залишки людської діяльності, що збереглися на поверхні землі, під землею або під водою, які висвітлюють минуле людського суспільства. 

Розповідь вчителя
Археологічні пам'ятки — речові джерела, що висвітлюють минуле людського суспільства. Велике значення археологічні пам'ятки мають для вивчення дописемного періоду людства, коли вони є єдиними історичними джерелами. До основних археологічних пам'яток належать: місця поселення (стоянки, городища, селища) й окремі житла, господарські споруди, залишки фортець і міст, могильники й окремі поховання, надмогильні й культові споруди, скарби, знаряддя праці та інші давні вироби, малюнки й написи на скелях та окремих каменях.
Значення розкопок стародавніх поселень може бути розкрите на прикладі розповіді про місто Помпеї. Воно було засипане попелом під час виверження вулкана Везувій у 79 р. н. є., тобто місто не було розграбоване і не постраждало від вогню. Ученим удалося відновити не тільки зовнішній, але й внутрішній вигляд домівок, майстерень, лазень, театру й інших споруд. Знайдено меблі, хатнє начиння, інструменти. На стінах є розписи — картини, написані на штукатурці.

 Коментоване читання тексту підручника «Історичні джерела про стародавній світ» (О.І. Пометун, П.В. Мороз, Ю.Б. Малієнко Всесвітня історія. Історія України, с.7) під час якого учні разом з вчителем починають заповнювати схему «Історичні джерела»
                                             



Схема «Історичні джерела»

І С Т О Р И Ч Н І      Д Ж Е Р Е Л А
 

Р Е Ч О В І
Речі стародавніх людей, усе, що зберегло сліди їхньої діяльності.
 (посуд, хатнє начиння, прикраси, знаряддя праці, зброя)
 
Подпись: П И С Е М Н І
Це літописи, хронічки, ділові папери, документи, релігійні тексти, літературні твори, листи, спогади, випадкові написи
Подпись: У С Н І
Усна народна творчість: казки, перекази, легенди, приказки, прислів’я, пісні, загадки, повір’я.
 









 Самостійне читання тексту підручника «Історичні джерела про стародавній світ» (4 абзац с.7-8) під час якого учні самостійно продовжують заповнювати схему «Історичні джерела». Перевірку вчитель здійснює за допомогою репродуктивної бесіди.

Бесіда
1.     Що таке писемні джерела? Наведіть приклади.
2.     Чи всі писемні джерела збереглися до нашого часу? Які причини знищення даних джерел?

     Розповідь вчителя під час якої учні разом з вчителем продовжують заповнювати схему «Історичні джерела»
До усних джерел ми відносимо усну народну творчість — поетичну історію народу (казки, перекази, легенди, приказки, прислів’я, пісні, загадки, повір’я). Тут і родинні оповіді, і перекази про походження назв сіл, міст, річок, озер, і розповіді про видатних людей і важливі історичні події. Кожен народ має свої легенди. Ми з вами повинні знати легенди інших народів і пишатися легендами свого народу.
Речові, писемні, усні пам’ятки народів, що сягають далекої давнини, називають історичними джерелами. Вивчення історичних допомагають вченим краще уявляти життя людей у різні історичні епохи.
Робота зі словником
«Історичне джерело» - це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей в минулому.
Репродуктивна бесіда
1.     Що таке археологічні пам’ятки?
2.     Що таке історичне джерело?
3.     Назвіть приклади речових джерел?
4.     Назвіть приклади писемних джерел?
5.     Назвіть приклади усних джерел?
Пояснення поняття « культура»
Культура – (від латинського) буквально означає обробку, догляд, поліпшення. У науковій літературі чимало визначень поняття «культура». Серед найвідоміших: Культура – це сукупність досягнень людства; усе багатство матеріальних і духовних цінностей, що втілюється в науці, освіті, літературі та мистецтві.
Робота з візуальними джерелами
Порівняйте історичні джерела. Поясніть, до яких груп вони належать.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ.
Уставте пропущені слова.
Історія — це наука про минулі події, їх причини та наслідки. Історія, що вивчає час від виникнення людини — це історія … (стародавнього світу). Про історичне минуле ми дізнаємося з історичних … (джерел). Книги, літописи, папіруси — це … (писемні) історичні джерела. Речі, залишки споруд, зброя, прикраси — це … (речові) історичні джерела. Спогади, казки, легенди, міфи — це … (усні) історичні джерела.

Заповніть таблицю «Види історичних джерел», вписавши в колонки таблиці відповідні номери наведених пам’яток.
1)    Зброя;                                   
2)    казки;
3)    легенди;
4)    берестяні грамоти;
5)    книги;
6)    прикраси;
7)    папірус;    
8)    поховання;
Види історичних джерел
Писемні
Речові
Усні
4, 5, 7, 13
1, 6, 8, 9, 10, 12, 15              
2, 3, 11, 14
9)    залишки поселення;
10) пам’ятники;
11) спогади;
12) кораблі;
13) надписи на камінні;
14) міфи;
15) розвалини фортеці.

Історичний диктант.
1)    Як називається наука про минуле, його причини та наслідки? (Історія) 2)
2)    Від якої події розпочинається історія людства? (Виникнення людини)
3)    Яка історія вивчає період від виникнення людини до знищення Західної Римської імперії?(Історія стародавнього світу)
4)    Кого вважають «батьком історії»? (Геродота)
5)    Звідки ми дізнаємося про історичне минуле? (З історичних джерел)
6)    До яких історичних джерел належать книги, написи на камінні? (Писемних)
7)    До яких історичних джерел належать зброя, прикраси, поховання? (Речових)
8)    Які історичні джерела включають міфи, легенди, спогади, казки? (Усні)
9)    Яка наука вивчає історію за речовими пам’ятками? (Археологія)
10) Яка наука вивчає вірування, звичаї, побут, господарство різних народів? (Етнографія)

VІ.ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Історія (в перекладі з грецької мови historia – розповідь про минуле) – одна з найдавніших наук людства, яка вивчає розвиток суспільства від минулого до сьогодення. Всесвітньою (або загальною) історією називається історія людства від найдавніших епох до теперішнього часу. Її першим періодом є історія Стародавнього світу. Саме його ми і будемо вивчати у 6 класі.
Історія стародавнього світу займає дуже важливе місце у всесвітній історії — це найбільш тривалий період в історії людства від появи найдавніших людей 2,5 млн. років тому - до падіння Західної Римської імперії у 476 р.
Основними джерелами, що дозволяють нам дізнатися про стародавню історію людства, є письмові та речові історичні джерела.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
-         Опрацювати § 1 «Що вивчає історія Стародавнього світу» с.6-8
-         Написати твір-роздум (7-10 речень) «Навіщо ми вивчаємо історію стародавнього світу».
-         Готуємося до практичного заняття: пригадайте, що ви дізналися про літочислення на уроках історії в 5 класі; як з’явилися карти і навіщо вони потрібні. Пояснити. Чому історію називають «подорожжю в часі та просторі».




Практичне заняття. Як здійснюється відлік часу в історії Стародавнього світу

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
                             
                             - Називати одиниці вимірювання часу;
                             - співвідносити рік – століття – тисячоліття;
                             - визначати тривалість і послідовність історичних подій.

Тип уроку:  практичне заняття.
Обладнання:  навчальний  посібник  з  історії  Стародавнього  світу,
дидактичні матеріали з історії Стародавнього світу № 1¾5, стор. 12.

Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1) Що вивчає історія Стародавнього світу?
-   Що називається всесвітньою історією?
-   Як називається перший ступінь у розвитку людського суспільства?
-   З чого починається розвиток цивілізацій?

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
      Ви вже знаєте, що для вчених-істориків важливо не лише дізнатися  про саму історичну подію, а й установити її дату: тисячоліття, століття, рік, місяць, число. Що ви дізналися про літочислення на уроках історії в 5 класі?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План проведення практичного заняття:
1.     Час і простір в історії.
  1. Визначення часу в історії Стародавнього світу.
Метод « Мозковий штурм»
Учитель формулює проблему:
«Як ви гадаєте, для чого людині необхідно вести відлік років в історії?»
Учні висловлюють свої ідеї. Підсумком роботи стає обговорення та оцінювання ідей.
Робота в парах
Обговоріть у парах: Чому історію називають « наукою про людей у просторі й часі»? Поділіться своїми думками з однокласниками.
Робота з підручником
Як вам відомо, простір в історії зображується на історичних картах. Знайдіть в підручнику історичні карти і зробіть висновки про те , у якому просторі розгортається історія Стародавнього світу.
Робота з візуальним джерелом
Поясніть, спираючись на ілюстрації, як заняття людей, особливості їхнього житла, одягу, харчування, навіть традиції і звичаї пов’язані з тим, у якій місцевості (тобто в якому просторі) вони мешкали.
Бесіда
Пригадайте, які одиниці вимірювання часу ви знаєте.
Розповідь учителя
Вчені історики досліджують історичні події в певній часовій, хронологічній послідовності. Це дає змогу визначити зв'язок події з попередніми чи наступними, зробити певні висновки.
 Для того щоб орієнтуватися в часі , потрібна певна точка відліку  - ера.
Робота з історичним поняттям
Ера ( від латинського – вихідне число) – літочислення, лічба років від певної події; новий період розвитку, що починається визначною подією.
Розповідь учителя
У давнину майже кожен народ створював свою систему відліку часу в історії – від якогось певного моменту або за визначеними періодами. Наприклад, дехто розпочинав відлік часу від заснування рідного міста чи від початку правління певного царя. Релігія теж сприяла створенню системи літочислення. Таким чином, відлік часу в різних народів був різним.
Робота з підручником
Самостійно опрацюйте матеріал на с.10, 3-4 абзац.
Дайте відповідь на  питання:  1) Уточніть для себе, від якої події ми ведемо сучасне літочислення, тобто нумерацію років.

2)  Початок нумерації років від певної події називають ерою. Як називається сучасна ера?  Зверніть увагу на те, що час з першого року народження Хреста до наших днів називається нашою ерою. На "лінії часу" відмічається початок нашої ери. Скільки тисячоліть минуло з початку нашої ери? Скільки віків? Чи відбувалися якісь події до нашої ери? Подивіться на лінію часу, які на ній відмічені події до нашої ери. Давайте назвемо їх. Усі події, розташовані на "лінії часу" зліва від народження Хреста отримали назви до нашої ери, розташовані праворуч від точки відліку¾події нашої ери.
В арабських народів було створено мусульманську еру, її відлік починається з 622 року за юліанським календарем. Як свідчить історія, більшість календарів та ер пов’язані з культами богів та царів.

Робота з лінією часу
 Пояснення вчителя
 Існують певні правила нанесення на лінію часу дат, подій історії Стародавнього світу. Чим раніше до нашої ери відбулася подія, тим більше кількість років до н. е. Чим пізніше сталася подія, тим менша кількість років до н. е. Спочатку йде дев’ять тисяч років до н. е., потім вісім тисяч років до н. е., потім сім тисяч років до н. е. і так далі. Порівняймо дві дати: п’ять тисяч років до н. е. та три тисячі років до н. е. Більш давній час¾це п’ять тисяч років до н. е. Уявімо лінію часу, на якій поставимо точку відліку нашої ери, права частина виявиться значно коротшою за ліву. До нашої ери минув мільйон років, наша ера триває усього два тисячоліття. У випадках, коли потрібно порахувати, скільки років тому відбулася подія, необхідно рахувати назад від відмітки на лінії часу "2000". Якщо ж  потрібно встановити, за скільки років до нашої ери вона відбулася, то необхідно рахувати назад, але вже до відмітки "начало н. е."
10 тисяч років тому на зміну холодному клімату прийшов м’який. За скільки тисяч років до н. е. це сталося? З 10 тисячоліть 2 приходиться на нашу еру, значить потепління почалося у 8 тисячолітті до н. е.
Скотарство виникнуло приблизно 8 тисяч років до н. е. Скільки часу минуло з тих пір? До нашої ери минуло 8 тисяч років плюс 2 тисячі років нашої ери, разом це становить 10 тисяч років.
Мідь з руди почали виплавляти 6600 років тому. В якому році до н. е.
це відбулося? З 6600 років 2 тисячоліття приходиться на нашу еру, отже, це відбулося у 4600 році до н. е.

Робота з таблицею « Як лічити роки в історії Стародавнього світу» с. 11.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ
Бесіда
1.     Що ми називаємо ерою?
2.     Чому існують різні літочислення?
3.     Які події ми вважаємо подіями нашої ери, а які подіями до нашої ери?

Вправи з « історичної математики»
1.   На лінії часу синім кольором познач відрізок, який позначає подію до нашої ери, зеленим кольором відрізок, що позначає подію нашої ери.
2.    Умовно познач червоним кольором на лінії часу перший період всесвітньої історії, для цього пригадай, коли починається історія стародавнього світу і коли закінчується.
3.  Яка подія відбулася раніше: початок обробки  металів у 5 тис. до н. е.
чи виникнення писемності у 3 тис. до н. е. На скільки раніше? Покажіть це на лінії часу.

4. Порахуй та запиши.
а) Писемність виникла у 3 тис. до н. е., скільки років тому це було?
б) Перші Олімпійські ігри було проведено в Греції у 776 р. до н. е.
Скільки років тому це було?
в) Повстання Спартака почалося у 74 р. до н. е. Скільки років минуло від повстання до дати твого народження?
5. Підкресли, який рік був раніше.
а) 1600 до н. е.;
б) 1599 до н. е.;
в) 1661 до н. е.;
 6. Розташуй дати у хронологічній послідовності:
š   100 тис. р. до н. е.;
š   2 тис. р. до н. е.;
š   3 тис. р. до н. е.;
š   3 тис. р. тому;
š   120 р. до н. е.;
š   2118 р. тому.
7.   Рим було засновано у 753 році до н. е. В якому столітті і в якому тисячолітті?
8.  В якому столітті і в якому тисячолітті ти народився?

Робота в зошиті «Завдання до практичних робіт» ( видавництво РАНОК) с.2.
Вправа «Продовжте речення»
По черзі продовжте речення: «Сьогодні я дізнався (дізналася)…, навчився (навчилася)…, я думаю, що…».

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний матеріал підручника. Виконати вправи  на с. 11.

Розділ ІІІ.Історія Стародавньої Греції.

Тема1.Становлення античної грецької цивілізації.

Тема: Природа і населення Стародавньої Греції.
 Мета: ознайомити учнів з географічним положенням,   природно - кліматичними умовами  Стародавньої  Греції ,вивчити ,чим займалися греки ,розглянути  життя, яке вирувало на  о.Крит ,удосконалити  навички роботи учнів у групах,   вміти працювати з картою; виховувати любов до Батьківщини , зневагу до війни.
 Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: показувати на карті  Стародавню  Грецію,     Пелопоннес,        Лаконіку,  о.Крит,   
                                 Аттику;визначати вплив природних умов на  життя людей та їхні релігійні вірування на   Балканському півострові та островах  
                                 Егейського моря  , заняття стародавніх греків;застосовувати та  пояснювати на прикладах поняття та терміни: міф, тераси.
Обладнання: карта Греції, виставка книг, рози, глечик з  чистою  водою.(рис, фарфор, папір, шовк), портрет Гомера.
  Епіграф «….не бачив
                  Кращої в світі ніде
                  Я країну….»   ГОМЕР
                     План  уроку:
   1.Гра-розминка
   2.Робота в групах.
   3.Робота з картою.
   4.Випереджаючі завдання.
   5.Робота з словником.
   6. Хвилинки цікавого.
   7.Історичний диктант.   
   8.Вправа « Склади речення»                                                                                             
    
                     Хід уроку.
 Організаційний  момент.
               До минулого стався з вдячністю,
               До сьогодення-діяльно,
               До майбутнього - відповідально.
Ці слова дуже пов’язані  з нашим уроком, бо сьогодні ми будемо згадувати минуле з величезною повагою,   на уроці «сьогодні» будемо творити, діяти, бо від наших знань набутих в школі залежить і наше майбутнє.
  Актуалізація опорних знань.  Спочатку, щоб розпочати наш урок,  ми проведемо розминку.  В нас є чотири команди .Керівники команд підійдуть і візьмуть зі столу  тільки ті речі , які пов’язані  з Китаєм. Пригадайте все, що стосується Стародавнього Китаю. Команди повинні пояснити свій вибір. Молодці!
- Чи знаєте Ви про чудеса світу?
-А ми з Вами розпочинаємо вивчати країну, де є чудеса  світу.  З цієї країни пішло багато крилатих висловів. Ця країна навіть пов’язана з нашою Україною. Це країна казкової краси, колиска європейської цивілізації, центр розумової діяльності.
Гомер казав: «…….не бачив
                    Кращої в світі ніде
                     Я країну….»
Це - Стародавня Греція.
План вивчення нового матеріалу:
 1 Географічне положення Стародавньої Греції.
 2 Три частини Материкової Греції.
 3.Заняття греків.
 4.Острів Крит.( ознайомче питання)
Робота в групах. Учні об’єднуються  в чотири групи, кожна одержує картку із завданням, що містить тему дослідження, яке необхідно провести з допомогою підручника. Для виконання завдання надається 10-12 хвилин, після чого групи представляють результати своєї роботи, під час яких учні можуть ставити питання, уточнювати незрозумілі моменти, тому що наприкінці уроку буде проводитися історичний диктант.
 1група.-Географічне положення.
 2.група.-Поділ Греції.
 3.група.-Заняття греків.
 4група.-Острів Крит.
 Робота з картою.
           1.Знайдіть Середземне море, Іонічне, Егейське  море?
          2.Покажіть територію Греції.
          3.Де знаходиться Балканський півострів?
 Отже, це гірська, скеляста країна, яку омивають три моря, багаті на рибу. Береги порізані, були випадки , коли півострова знаходилися далеко в морі, а морські затоки врізалися в суходоли, і утворювали бухти, зручні для стоянки суден. Коли ідуть великі дощі  , з  пагорбів  зливаються родючі грунти - тому греки насипають тераси .Зима коротка, взагалі клімат теплий.
Бесіда.1.Чим займалися греки?(рибальством, судноплавством, торгівлею,
               кораблебудуванням)
Повідомлення про Тесея.
  Висновок роблять діти про значення міфів.
Робота з словником.
 Аріадни нитка-це спосіб, що допомагає знайти вихід.
 Тераси - це смуги рівної землі.
Вчитель. Бесіда. На які частини поділяється Стародавня Греція?
Робота з картою  .                                                                                                                 
  -  Покажіть Материкову Грецію?
  -   Покажіть Середню, Південну Грецію?
  -   Опишіть географічне положення Греції щодо Єгипту , Месопотамії ,
       Індії. Яку назву мав півострів, на якому розташовувалася Греція?
 Отже, Стародавня Греція поділяється на Материкову, Острівну, Іонічну. Материкова Греція поділяється на Північну – це скелі, на схилах ростуть чагарники, суха трава, люди  займаються скотарством: переважно розводять овець, кіз; на Середню – це багата на луки, долини, рівнини, вирощують зернові культури - особливо ячмінь; на Південну, де розташована військова держава – Спарта, Лаконіка.
 Хвилинки цікавого. Про сучасну Грецію
              Егейці (о. Крит)
              Ахейці. ( Мікени)                                                              
   Закріплення  .Історичний диктант
                      1.Греція розташована на…півострові.
                      2.Півострів омиває 3 моря:…..,……,…… .
                      3.Найвища гора Греції_... .
                     4.Природні умови сприяли розвитку  … .
                     5.Південна частина Греції називається… .
                     6.Давні греки називали себе…… .
  Скласти  речення зі словами.
 1.Холодний клімат, Олімп, сніг, боги, рівнина, коні.
 2.Фермопільський прохід, сушити, Північна Греція, потрапити, Середня Греція.
 3.Аттика, Афіни, дань, Егейське море, Тесей, батько.
  Більш детально про о. Крит, егейців та їх культуру  ми дізнаємося на наступному  уроці.
Підсумки уроку.
 Домашнє завдання
      1.Опрацювати текст підручника.
      2.Виконати завдання на контурній карті.
      3.Опрацювати міфи, підготувати інсценізацію   грецьких міфів.
 В Греції кажуть « щасливої дороги і свіжої води».Я Вам бажаю щасливого майбутнього. А ще в Греції дуже цінували троянди. Існує легенда про те, що Батьівщиною троянд є Греція. Але спочатку вона була білою, вона утворилася з морської піни Афродіти. Але з роками вона перетворилася у червону, бо Греція вела постійні війни. Трояндами й вінками з троянд греки вистилали шлях переможцям. Був випадок, коли боги хотіли забрати неї і ліквідувати, але потім залишили, як символ миру, щоб люди бачили до чого призводять війни.
 Отже, я вам бажаю  прожити в мирі і побажати як греки « Щасливої дороги і чистої води»
Тема. Мінойська палацова цивілізація

Мета : ознайомитися з цивілізацією острова Крит, а саме з географічним розташуванням, заняттям, ознаками характерними для
             Мінойської цивілізації, періодом розквіту та причинами  занепаду; показати роль міфів як історичного джерела
             ;виховувати негативне ставлення до війни.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні зможуть : називати час розквіту Критської цивілізації; основні грецькі міфи Критського циклу, їхнії героїв, основні заняття греків, характерні риси Мінойської цивілізації ; показувати на карті територію Мінойської цивілізації ; наводити приклади культурних досягнень о.Крита ;визначати роль міфів як історичного джерела для вивчення найдавнішого періоду історії.
ОБЛАДНАННЯ :карта Стародавньої Греції, робочий матеріал для учнів, роздатковий матеріал, троянди.
 ЕПІГРАФ
«Острів прекрасний лежить посеред винно – темного моря,
 Крит плодоносний, навколо омивається хвилями. Сила ,
 Безліч там всякого люду живе а міст – дев’яносто .
 Кносс – це місто у критян найбільше».
                                             Гомер «Одіссея»
        План уроку
  1.Гра – перепустка
  2.Робота з картою.
  3.Словникова робота
  4.Інсценізація
  5.Опис малюнків
  6.Вправа «Чистий аркуш»
  7.Хвилинки цікавого
  8.Продовжіть речення….

    План вивчення нового матеріалу:
  1.Перекази про найдавнішу історію Греції.
  2.Археологічні відкриття Мінойської цивілізації.
  3.Розквіт та занепад Мінойської цивілізації.

              ЗАПАМ” ЯТАТИ  :
  3500 – 1100 рр. до н.е. -  Мінойська цивілізація      
  16 -15 ст. до н. е. –розквіт

              ХІД  УРОКУ
  І.Організаційний момент.
 ІІ .Актуалізація опорних знань
 Історія – це дуже цікава наука. Вона насичена різноманітними подіями, більшість з них відігравали важливу роль у розвитку суспільства, змінювали його.
  На минулому уроці ви розпочали вивчати тему
 « Стародавня Греція» .В історії Греції є багато таємниць. Одна з них. Населення Греції мало дві системи писемності: система А і Б.Письмо Б розшифрував Вентріс, військовий шифрувальник, який служив на Криті. Як він здивувався, коли виявилося, що це сучасний алфавіт Греції. А письмо А і досі нерозгаданим залишається. Може хтось із вас стане істориком чи археологом і розкриє ці таємниці. Все залежить від вас , від ваших знань набутих на уроках і від вашої наполегливості.

Щоб розпочати вивчення нового матеріалу нам потрібна  ПЕРЕПУСТКА. Нею стануть ваші знання .
  1.Де розташована Стародавня Греція?
  2.Чи існує зараз така країна?
  3.На які частини поділяється Стародавня Греція?
  4.Уявіть, що ви живете в Італії. Як ви можете потрапити з
     Італії до Греції?
  5. Чим займалися стародавні греки?
  6.Назвіть найбільші острови Греції.
 Це країна казкової краси, колиска європейських цивілізацій, центр розумової діяльності. Тож ми продовжуємо її вивчати, її історію, злети і падіння.

 ІІІ. Вивчення нового матеріалу  
ТЕМА: МІНОЙСЬКА ПАЛАЦОВА ЦИВІЛІЗАЦІЯ
-         Знайдіть в темі нові поняття, невідомі слова
-         ПРОГНОЗ- Як ви думаєте –мінойська цивілізація мала високий чи низький  рівень розвитку? А в кінці уроку ми перевіримо правильність.
ЕПІГРАФ(обговорення)
-         Про що нам хоче розказати Гомер?
-         Які запитання Ви хотіли б поставити авторові?
 Отже, мета уроку: ознайомитися з цивілізацією на острові Крит, а саме : розташуванням, заняттям, ознаками Мінойської цивілізації, періодом розквіту та причинами занепаду; показати роль міфів як історичного джерела
     Ми будемо працювати за таким планом:
 1.Перекази про найдавнішу історію Греції
 2.Археологічні відкриття Мінойської палацової цивілізації
 3.Розквіт та занепад Мінойської цивілізації
     Запам’ятати :
 3500 -1100 рр. до н. е. – Мінойська цивілізація
 16 -15 ст.  до н. е. –розквіт

 1 Перекази про найдавнішу історію Греції
 Розповідь вчителя У 4 тисячолітті до нашої ери з”явилася дуже цікава і дивна цивілізація на півдні Балкан на п-ві Пелопоннес та на островах Егейського моря. Її називають
 ЕГЕЙСЬКА--- КРИТСЬКА----МІНОЙСЬКА
Центром був острів Крит, тому і називають Критська з столицею в місті КНОСС. Це був період високого розвитку суспільства, культури, господарства.
 У культурі кожного народу є усна народна творчість, яка багата на билини , казки , перекази і які передаються з покоління до покоління. Греки ж створили цілу низку міфів. Вони навіть поділяються на цикли: Троянський, Критський. Ці міфи переказували аеди. Це, переважно, люди , які поверталися з воєн , вони були очевидцями подій і тому їх переповідали, дещо вигадували
СЛОВНИКОВА  РОБОТА. МІФИ- вид усної народної творчості , характерний для періоду стародавнього світу . За змістом це перекази (фантастичні уявлення) про явища природи , історичні події , богів , героїв.
                                                   АЕДИ.
 ІНСЦЕНІЗАЦІЯ МІФА ПРО ТЕСЕЯ.
 БЕСІДА
-         Що нам стало відомо про острів Крит?
ОПИС МАЛЮНКІВ.
-         Якому міфу він присвячений ?
-         Поясніть , які зображені сцени з міфу?
-         Які крилаті вислови пов’язані з цим міфом?
Люди займалися торгівлею з іншими країнами, землеробством, садівництвом, володіли технікою будівництва
  ЛАБІРИНТ( в робочих матеріалах)
  Це морська держава, мала флот. В цей час люди в світі жили первісним ладом і не знали ні держави, ні законів, ні писемності.
ВИСНОВОК Міфи – важливе історичне джерело про далеке минуле Греції. У них багато вигадки, але у міфах багато цінної інформації.

ФІЗКУЛЬТ ХВИЛИНКИ.УЯВІТЬ СЕБЕ МАНДРІВНИКАМИ, ЯКІ ВІДВІДАЛИ ЛАБІРИНТ, (підстрибують, , ВИ НЕ МОЖЕТЕ ВИЙТИ(тупцюють) ВИ ВИЙШЛИ З ЛАБІРИНТУ (плескають у долоні)

 2.Археологічні відкриття Мінойської цивілізації
 Робота в парах.  Вправа «Чистий аркуш»
На дошці записані завдання, ви  шукаєте відповіді на завдання у підручнику на сторінці  138.   . Кожній парі по 2 завдання. Ці завдання є і у вас у робочих матеріалах. Виконуєте завдання і піднімаєте руки.
ЗАВДАННЯ
1.Чому цивілізація називається Мінойською?
2.Коли і ким була відкрита
3.В яких роках існувала Мінойська цивілізація?
4.Що залишила після себе могутня цивілізація?
5.Чому її називали палацова?
6.Чи мали вони писемність?
7.Які міста, острова нам відомі Мінойської цивілізації?
8.Хто розшифрував писемність « Б».

ХВИЛИНКИ ЦІКАВОГО
Про Лабіринт
Про лабріс
Про фрески  «Танець з биком» Цар і вся знать Криту вели життя , схоже на безперервне свято , яке складалося з розваг , чудернацьких видовищ , найулюбленішим з яких був танець з биком ( бик вважався у критян священною твариною). Команда натренованих танцівників – акробатів мусила розважати критську знать , уникаючи рогів розлюченого бика на арені , виконуючі складні акробатичні трюки : сальто , кульбіти , стрибки на спині бика. Один з фрагментів такого танцю зображено на фресці , яку знайшли під час розкопок. Часто акробати гинули , їх місця займали інші.
 Про Міноса. ( це було ім.”я , а може , титул) В цей час був побудований триповерховий  палац критського володаря загальною площею 15 тис. кв. м, в якому було понад 200 приміщень зі складною заплутаною  системою коридорів і галерей.

« Наші стіни стоять не на землі, а на морі»
Критяни навіть не будували оборонних споруд навколо міст. А греки не будували міст біля берегів.
Але несподівано земля Криту зазнала катастрофи. На острові Фера відбулося виверження вулкану, і це стало причиною землетрусу на о.  Крит. Морські хвилі висотою до 100 метрів накривали все живе на острові. Землетрус миттєво знищив міста, чарівні палаци, людей. Вважають, що тоді з”явився
ГИБРАЛТАР, БОСФОР, ДАРДАНЕЛА
 А в цей час племена ахейців скористалися лихом і без перешкод пристали до берега і захопили його.
ВИСНОВОК землетрус і племена ахейців-це причини загибелі Мінойської палацової цивілізації.

ВОНИ СТВОРИЛИ АХЕЙСЬКУ ПАЛАЦОВУ ЦИВІЛІЗАЦІЮ, ЯКУ РОЗКОПАВ Г, ШЛІМАН, І ПРО ЯКУ СКЛАДЕНО БАГАТО МІФІВ.

Ми робили ПРОГНОЗ Мінойська палацова цивілізація мала високий чи низький рівень  розвитку?
 4.Узагальнення та систематизація знань
 ПРОДОВЖІТЬ РЕЧЕННЯ…
  1.Мінойська цивілізація мені запам’яталася  тим, що….
  2.Мінойська цивілізація загинула тому, що….
  3.Населення  острова Крит займалося …
  4.В 1900 році А.Еванс розпочав …..
  5.Мінойську цивілізацію назвали палацовою тому, що….
  6.Країна була остаточно знищена племенами….. .

5.ПІДСУМКИ.Міфи – це історичне джерело. Вони стали основою для розвитку літератури, надихнули на створення шедеврів майстрів образотворчого мистецтва.
ОЦІНЕННЯ.
Домашнє завдання.
  1.Опрацювати параграф
  2.Підготувати міфи Троянського циклу.

ТЕМА : МІНОЙСЬКА ПАЛАЦОВА ЦИВІЛІЗАЦІЯ.
    План вивчення нового   матеріалу:
  1.Перекази про найдавнішу історію       Греції
  2.Археологічні відкриття Мінойської  цивілізації.                                      
  3.Розквіт та занепад Мінойської  палацової цивілізації.
  
                 ПЛАН  УРОКУ:
  1.Гра – перепустка
  2.Робота з картою
  3.Словникова робота
  4.Інсценізація
  5.Опис малюнків                     
  6. Вправа «Чистий  аркуш»
  7.Хвилинки цікавого
  8.Продовжіть речення…
                                                                                                                           
                                                Метод « Чистий аркуш»
  1.Чому цивілізація називалася Мінойською?
  2.Коли і ким була відкрита?
  3.В яких роках існувала  Мінойська цивілізація?
  4.Що залишила після себе могутня цивілізація?
  5.Чому її назвали палацова?
  6.Чи мали вони писемність?
  7.Які міста нам відомі Мінойської цивілізації?
  8.Хто розшифрував писемність «Б»?

           
                                      Продовжіть речення
 1.Мінойська цивілізація мені запам’яталася  тим, що…….
 2.Мінойська цивілізація загинула тому, що……
 3.Населення острова Крит займалося ….
 4.В 1900 році англійський археолог Артур Еванс розпочав…….
 5. Мінойську цивілізацію назвали палацовою тому, що….
 6.Країна була остаточно знищена племенами………

               
                  СЛОВНИЧОК
 Цивілізація –певний ступінь розвитку
 Міфи            - фантастичні оповідання,  
                         перекази про богів,    
                         героїв.
 Аеди           –  мандрівні співці
 Фреска       -  це малюнок фарбами на
                         вогкій штукатурці
 Лабіринт    - палац із численними      
                        кімнатами та заплутаною
                        системою переходів
КРИЛАТИЙ  ВИСЛІВ « НИТКА   АРІАДНИ»

Тема.   Ахейська палацова цивілізація.
Мета. Ознайомитися з історією Мікенської Греції;   розглянути причини занепаду ахейських держав; дати уявлення про господарське життя і
            суспільні  відносини в Греції в 11 – 9 ст. до н.е. ; удосконалити  навички роботи із заповнення порівняльної таблиці ; виховувати
            повагу до історичних джерел.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: називати час розквіту Мікенської цивілізації, дату Троянської війни, час відкриття археологами Мікенської цивілізації, основні міфи Троянського циклу, , їхніх героїв, основні заняття греків, характерні риси Мікенської цивілізації, напрями морських походів ахейців та вторгнення дорійців; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «мікенська культура », визначати вплив природних умов на життя людей та їхні вірування.
          План уроку
 1.Робота з картою
 2.Історичний диктант
 3.Інсценізація
 4.Складіть розповідь
 5..Словникова робота.
 6..Хвилинки цікавого
 7..Робота з підручником
 8.Заповнення порівняльної таблиці.
                      Хід уроку.
 Організаційний момент.
 Якось батько подарував Генріхові книжку з малюнками; на одному з них було зображено палаючу Трою, оточену мурами. Хлопчик спитав у батька: «Тату, а чи насправді були в Трої такі товсті стіни, як тут  на малюнку?». «Напевно, були», - відповів батько. « Тоді, - вигукнув Генріх, - вони не змогли зникнути без сліду! Я виросту, поїду в Грецію і обов’язково  їх відкопаю» Генріх Шліман здійснив дитячу мрію. Так і ви зможете в майбутньому розгадати якусь таємницю. Все залежить від вас самих і від ваших набутих знань.
 Актуалізація опорних знань
   Робота з картою
-         Покажіть на карті Стародавню Грецію, о. Крит.
-         Визначте розташування Греції відносно Давнього Єгипту.
-         Назвіть та покажіть на карті міста та області Стародавньої Греції.
Вибіркова перевірка домашнього завдання
-         перевіряється завдання на контурних картах.
Історичний диктант
1.      Час виникнення Критської цивілізації….
2.      Столицею Мінойської цивілізації було…..
3.      Найвищої могутності Критська держава досягла …
4.      У Міноса був «сучасний палац», який називався ….
5.      Цивілізація Криту загинула тому, що…
6.      Після себе критяни залишили багато…..
7.      Після загибелі Критського царства з материка на острів почали переселятися племена…..
 Отже , ми сьогодні розглядаємо Ахейську палацову цивілізацію.
 Метод власного цілепокладання – пригадайте , які слова або терміни знайомі з даної теми.
 Бесіда  1.Що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
 2.Про що ви б хотіли почути?

 План вивчення нового матеріалу:
  1.Перекези про ахейців
  2.Археологічні відкриття Ахейської цивілізації
  3.Розквіт та занепад Ахейської палацової цивілізації.
                      Запам’ятати :
 15 – 13 ст. до н. е. – розквіт Мікенської культури.
 1876 р. – археологічні розкопки
Інсценізація міфа з Троянського циклу.
 Бесіда
  1.Про що  ми довідалися з міфа?
  2.Чим займалися ахейці?
  3.Що ми довідалися про владу?
  4.Що собою представляло суспільство ахейців?
Опишіть палаци ( за малюнком), що належали до ахейської цивілізації
Робота з  контурною картою
-         позначте Пелопоннес
-         позначте нові міста на Пелопонессі  - -Мікени, Аргос, Тіринф, Фліунт.
-         Позначте Трою в Малій Азії.
Висновок роблять діти про роль міфів та про розвиток ахейської цивілізації.
 2.Археологічні розкопки.
 Робота з словником Мікенська культура – культура ахейського народу, що склалася під впливом критської цивілізації
Розповідь вчителя про  те, що Г.Шліман досяг трьох вершин – відкрив «скарбницю» Пріама , царські поховання в Мікенах, поселення в Тірінфі.
Хвилинки  цікавого Генріх Шліман не був професіоналом .Розкопки проводилися необережно, квапливо – значну частину знахідок було пошкоджено, навіть знищено.
Показ книги Г. Штоля « Генріх Шліман» , речей ,які були знайдені при розкопках.
 Висновок, незважаючи на те , що багато речей було пошкоджено, ім.”я  Шлімана залишилося в  пам”яті     людства.
3. Розквіт та занепад ахейської палацової цивілізації.
Робота з підручником.
Опрацювати відповідний текст параграфа і дати відповіді на запитання.
 1.Чому ахейську цивілізацію називали палацовою?
 2.Які племена загрожували ахейцям?
 3.Що таке воєнна демократія?
 4.В чому перевершували дорійці ахейців?
 5.Яке місто і яка область зберегли свою незалежність?
 Висновок: на межі 13 – 12ст.Мікенська цивілізація зазнала страшного удару – варварські племена ринули на південь, у багаті й квітучі області Середньої Греції  та Пелопонессу, а також у Малу Азію. Швидкий розпад найбільших мікенських держав , що настав за цією катастрофою, пояснюється не стільки силою натиску північних варварів, скільки слабкістю внутрішньої структури самого мікенського суспільства.

Узагальнення і систематизація знань.
Заповніть таблицю «Спільні та відмінні риси Мікенської і Критської цивілізацій»
Мікенська цивілізація Критська цивілізація
                                СПІЛЬНЕ                           СПІЛЬНЕ






                     ВІДМІННЕ ВІДМІННЕ





Підсумки уроку
Заключне слово вчителя
-         Після занепаду критської цивілізації найбільш яскравим прикладом розвитку цивілізації стала Мікенська культура, часом розквіту якої заведено вважати 15 – 13 ст. до н.е.
-         Мікенська культура загинула в результаті завоювань дорійців.
-         Незважаючи на занепад і застій в 11 – 9 ст. до н. е. грецьке суспільство внутрішньо готувалося до нового злету; багато в чому цьому сприяло поширення заліза
Оцінювання
Домашнє завдання
-         опрацювати параграф
-         виконати завдання на контурній карті
-         повідомлення про Гомера, про Троянську війну.

ТЕМА. Утворення Афінської  держави.
МЕТА. Дослідити  особливості державного устрою Афін ;   
              ознайомитися з реформами Солона та тиранією  в Афінах;
              розкрити причини  повалення тиранії ; удосконалити навички
              роботи зі схемою, оволодівання новим матеріалом в    
              інтерактивній формі ;висловлювати власну точку зору на
              різні проблеми.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть :називати час проведення реформ Солона, утвердження тиранії Пісістрата в Афінах ;показувати на карті території Аттики; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття та терміни : «тиранія» ,  «громадянин»; порівнювати соціальний та державний устрій Спарти та Афін; висловлювати власне ставлення до демократичної форми правління.
                                      ПЛАН  УРОКУ
 1.Гра – розминка «Чиста дошка»
 2.Робота з картою.
 3.Словникова робота.
 4.Інтерактивне конспектування ( дослідження)
 5. Вправа «Оживи схему»
 6.  Робота в групах
 7 .Вправа «Заповни таблицю»

                                 Хід    уроку
 1.Організаційний момент
 2.Актуалізація опорних знань.
  Розминка гра «Чиста дошка»
 ( учитель записує на дошці запитання, які стосуються минулої теми, на які учні повинні дати відповіді. В процесі аналізу відповідей,  учитель витирає опрацьовані питання. Робота буде успішною, якщо дошка стане чистою.)
 Запитання
   1.Як називалася місцевість, де виникла спартанська держава?
   2.Як називали  рабів?
   3.Хто такий Лікург?
   4.Хто користувався найбільшою владою?
   5.Що таке апелла?
   6.Що сприяло створенню Пелопоннеського  союзу?
   7.Яка мета Пелопоннеського союзу?
Отже, особливості розвитку Спарти визначили необхідність організації управління підкореним населенням. Законодавство Лікурга допомогло перетворити Спарту на єдиний військовий табір. Спартанське військо було найкращим у Греції, але в економічному й культурному розвитку Спарта не досягла вершини.  А сьогодні ми розглянемо Афінську державу. Я вам пропоную урок – дослідження , ми порівняємо розвиток Спарти та Афін - держави, історію якої ми маємо можливість дослідити.
3.Вивчення нового матеріалу.
 Мета уроку.
   План вивчення нового матеріалу
 1 . О бєднання  Аттики.
 2.Закони Драконта, Солона.
 3.Тиранія в Афінах.
 4.Повалення тиранії та завершення формування афінської держави.
           Запам’ятати :
594 р. до н.е. –реформи Солона
560 р. до н.е. – тиранія Пісістрата.
 Робота з картою :
1.     Знайдіть область – Спарту .
2.     В якій частині розташована Аттика?
3.     Назвіть міста Аттики.
-         Пригадайте, які міфи ви розглядали на уроках історії та зарубіжної літератури?
-         Чи згадувалися там Афіни , Аттика ?
1.Коментоване читання. Учні досліджують текст параграфа і записують у зошити основні заняття жителів Аттики, а також значення нових понять.
 Словникова робота
 Агора – ринкова площа, місце народних зборів;
 Акрополь – укріплена частина грецьких міст;
 Аристократія – привілейована верства населення;
 Демос – усі вільні громадяни Греції, народ;
 Поліс – місто – держава в давніх греків, складався з міст і земель навколо нього;
 Метки – городяни, які не мали повних прав громадянських (переселенці з інших країв, відпущені на волю раби).

2 . Закони Драконта, Солона.
 Інтерактивне конспектування
 Запишіть в зошити все ,що ви знаєте про закони Драконта.
  Доповнення вчителя. Схема
Повноправні громадяни (чоловіки)


Жінки, члени родини
                                                               Не брали участь у прийнятті
                                                                              рішень
Метеки


Раби
Устрій Спарта Афіни
соціальний


державний


Коментування схеми. Існувало боргове рабство, боргові камні . Але ці закони скасовували право родової аристократії на кровну помсту, а судовий розгляд та каральні функції передавалися ареопагу. За законами  передбачалися суворі покарання. Пізніше  частина законів була пом’якшена Солоном.
Робота  в групах. Клас об’єдную   в чотири  групи і даю завдання ( 3– 5 хв.) Реформи Солона.
  1 група. – Скасування боргового рабства.
  2 група. – Поділ населення в Афінській державі.
  3 група. – Основи приватної власності, судочинство.
  4 група. – Значення реформ Солона
Отже, реформи Солона заклали основи афінської демократії ( народовладдя).Однак навіть при демократичному устрої суспільства, коли кожен громадянин мав право брати участь у політичному житті держави, найбільші привілеї мали багаті люди.

3.Тиранія в Афінах.
Розповідь вчителя про те .Що за Пісістрата зросла економічна, військова й політична могутність Афін, розвивалися торгівельні зв’язки  з Причорномор’я  і Фракією. З а часів його правління Афіни піднеслися і як культурний центр.

4.Повалення тиранії і завершення формування афінської держави.
Робота з підручником. Опрацювати відповідний текст параграфа і дати відповіді на запитання.
-         Чому було повалено тиранію в Афінах?
-         Які реформи були проведені в Афінах?
-         Хто отримав найбільшу підтримку в Афінах?
4.Узагальнення і систематизація  знань
Оскільки на початку уроку ми домовилися дослідити та порівняти розвиток Афін та Спарти, то проблемне завдання: «Порівняйте 
соціальний та державний устрій Афін та Спарти».
5.Підсумки уроку
 - Афінське суспільство розвивалося в напрямку  зміцнення демократії та обмеження влади родової знаті :в Афінах утверджувалася рабовласницька демократична республіка;
 - Спартанці називали себе «громадою рівних». У 30 років чоловіки ставали громадянами. Проте навіть дорослі громадяни не могли розпоряджатися  собою і мали підкорятися загальним правилам.
6.Домашнє завдання
-  Опрацювати текст.
- Вивчити визначення понять: агора, акрополь, аристократія, демократія, метки.
Тема . Давня  Спарта.
Мета. Ознайомити  учнів з процесом виникнення Спартанської держави і  особливостями державного устрою Спарти, розглянути  закони
          Лікурга, удосконалити навички установлення причинно – наслідків зв” язків  , формування висловлювати власну думку.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть :Показувати на карті область Лаконіку , Спарту ; називати особливості державного устрою; застосовувати та пояснювати на прикладах  поняття « спартанське виховання»; визначати вплив природних умов на життя людей та їхні  вірування на Балканському півострові та на островах Егейського моря., особливості розвитку Спарти, а також причини , що їх зумовили.
                                   План уроку
  1.Розминка. Гра « Вільний мікрофон»
  2.Експрес – опитування
  3.Вправа « Дерево пізнання»
  4.Робота з картою
  5.Групова робота
  6.Вправа « Заповни пропуски»
  7.Повідомлення.
  8.Словникова робота.
  9.Вправа « Три – сім»
                          Хід уроку
 Організаційний момент
 Актуалізація опорних знань
 Звучать  фрагменти музикальних творів К. Пендерецького,  А.Пануфника  «С  рассказа Одиссея». Щойно ви прослухали  уривок.
  Метод « Вільний  мікрофон»
-         Про що ця мелодія?
-         Які картини постають перед вами, коли ви її слухаєте? 
 ( учні розповідають про поеми Гомера)
  Експрес – опитування
 1.Назвіть основні риси  розвитку господарства Греції?
 2.Які міста утворилися на берегах Понту Евксинського?
 3. Охарактеризуйте військову організацію греків.
 4.З яких верств складалося суспільство гомерівського періоду?
 5.Що вам відомо про перші  писані закони?
Заповніть пропуски  в тексті.
 Син троянського царя Пріама, якого звали ………, викрав жінку  спартанського царя Менелая, яку звали …….Ахейські царі об’єднались  і вирішили помститися Трої. В « Іліаді» розповідається, що ……..відмовився битися за ахейців. Його найдорожчий друг……….загинув від руки найхоробрішого з троянців…………….
 Установіть відповідність між термінами та їхніми визначеннями.
 Агора…….                                        Благородні люди.
 Базилевси….                               Царі
 Демос                                           народ
 Аристократи                               майдан
 Молодці! Ми продовжуємо  вивчення теми  «Греція в ІІ – І тис до н.е.», Єдиної держави на той час на території Греції не було. На кожному острові, у кожній гірській долині виникала самостійна держава. Найбільшу роль в історії Давньої Греції відіграли Афіни та Спарта.
    Мотивація навчальної діяльності учнів.
  Повідомлення теми і мети уроку.
  Вправа «Дерево пізнання». Кожен записує на листочку «Дерева пізнання» свої побажання на урок; озвучує його, виходить до дошки і прикріплює його на дереві.
   Вивчення нового матеріалу
                    План вивчення нового матеріалу:
 1.Утворення Спартанської держави.
 2.Закони Лікурга
 3.Соціальний та державний устрій Спарти
 4.Посилення Спарти .
                     Запам’ятати :
 ХІ ст. .до н.е. – поява дорійців на Балканському півострові
 6 ст. до н.е. – посилення Спартанської держави

  Робота з картою.
-         Де розташована Греція?
-         Назвіть та покажіть основні області Греції.
-         Які з племен заселяли  Балканський півострів?
-         Де оселилися племена ахейців, дорійців?
Використання опорних тез.
 На дошці записані опорні тези , слова про виникнення  Спартанської держави і пропоную учням використати їх , складаючи розповідь.
               Спартанська  держава
 1 група
Племена ахейців та дорійці;
Південний Пелопоннес
Величезні зусиля, численні втрати;
2 група
Ілоти, спартіати;
Лаконіка, розселили ілотів;
Періеки, вільні, не брали в державних справах.
3 група
Ненавиділи один одного
Поневолені ахейці
 Військовий табір.
4 група
Мессенія
І Мессенська війна, 18 років, ІІ Мессенська війна
Поразка мессенців,  перетворення на ілотів.
( виступи груп з певним дослідженням)
       спартіати
Періеки(ті, що живуть поруч)
      Ілоти ( раби)
Отже, завойовники поневолили місцеве  населення та використовували його працю, позбавивши громадянських прав.
2. Закони Лікурга
Робота з підручником. Заповніть пропуски в тексті « Земельні відносини в Спарті за законами Лікурга».
Уся земля була проголошена……………. І поділена на……..наділів. Разом із землею було поділено і ……… . Земельні ділянки переходили від……………….. до………………… .Усі раби належали……………… .

Повідомлення про спартанський спосіб виховання.
Отже, основними завданнями спартанської держави стало утримання в покорі поневолених народів, які годували спартанців. Кожен спартіат із дитинства готувався стати воїном.

3.Соціальний та державний устрій Спарти.
Розповідь вчителя. Робота з схемою.

5 ефорів
2 царі
Герусія( 28 осіб)
спартіати Апела
Збори спартіатів
Періеки ( ті, які живуть навколо ) Вільні люди, позбавлені прав.
Ілоти ( раби ) Безправні селяни






Робота з словником
Герусія – рада старійшин ( обговорювали питання )
Апела – збори ( могли схвалити або відхилити рішення герусій.
Лаконічна мова – говорити коротко, влучно і зрозуміло.
Гегемонія – повна влада.
 4. Посилення Спарти. У 550 р.до н.е.  був створений Пелопоннеський союз , до якого увійшли Коринф , Мегера , Егіна. Метою створення цього союзу було досягнення гегемонії Спарти в Елладі і боротьба з Афінами. Про події пов’язані з Афінами та Спартою ми дізнаємося на наступних уроках.
Узагальнення і систематизація знань.
Вправа « Три – сім»
Пропоную учням скласти і записати до « шпаргалки» 2 – 3 питання з теми. Потім, використовуючи метод « Три – сім» , учні перевіряють свої знання з даної теми. Учні сидять колом. Учитель ставить запитання  та обирає учня, який буде відповідати. Якщо учень відповідає правильно, то він ставить наступне запитання. Відповідати має учень, що сидить третім  від  даного учня, якщо рахувати за годинниковою стрілкою. Після цього учня рахуємо вже чотири, потім п’ять , шсть…Цей метод змушує всіх учнів уважно стежити за лічбою та не допускати повторень.
 Підсумок уроку
Наскільки здійснились ваші очікування від уроку? ( На « Дереві пізнання» учні прикріплюють листочки зі своїми відповідями, озвучують їх.
 Домашнє завдання
1.Опрацювати параграф
2.Про що свідчать вислови спартанців:
- не місця прославляють людей, а люди прославляють місця.
- Ми, спартанці, питаємо про ворогів – не скільки їх, а де вони ?
- Одну спартанку, захоплену в полон, продавали в рабство. Покупець спитав, що вона може робити. Дівчина відповіла : « Бути вільною»
- На війні кульгавість – не біда ! Адже там треба не бігати, а стійко стояти на одному місці.

Немає коментарів:

Дописати коментар